Concrete en goed

getimede feedback

werkt voor iedereen

Geen jaarlijks terugblikkende beoordelingsgesprekken meer, maar continue feedback. Wanneer je dat wil en van wie je dat wil. Zodat je er ook écht meteen iets mee kan. Bij Hogan Lovells werken ze sinds een jaar met Pathways, een nieuw feedbacksysteem binnen de advocatuur. Chantal van Dam en Bas Keizers zijn enthousiast.

‘Probeer duidelijker je grenzen aan te geven en zorg voor een goede worklife balance.’ De concrete feedback en handvatten die privacy en cybersecurity advocaat Chantal van Dam ontving, nam ze ter harte en kon er meteen mee aan de slag. Ze probeert verwachtingen van cliënten en collega’s nu beter te managen en ook eerder om hulp te vragen. ‘Het nieuwe feedback programma is echt een verschil met vroeger’, zegt Van Dam. ‘In mijn eigen sectie waren we gelukkig al open en direct, maar bij advocaten voor wie ik minder vaak werk, was er niet altijd tijd en ruimte voor een feedbackmoment. Nu ga ik gewoon langs en vraag ik makkelijker wat mijn collega van mijn werk en onze samenwerking vond.’


Complimenten geven

De speciale feedbackkaartjes die bij het nieuwe systeem horen, helpen daar bij. Van Dam: ‘Die geven concrete houvast om te praten over wat goed ging en waar verbeterpunten zitten’. Toch ziet ze de kaartjes vooral als hulpmiddel. ‘Het zou uiteindelijk natuurlijk vanzelf moeten gaan; gewoon direct bij een collega binnen lopen en vragen hoe je het hebt gedaan, hoe de samenwerking werd ervaren en wat een volgende keer wellicht nog beter kan. Zo leer je van elkaar en krijg je een beter beeld van hoe andere advocaten werken. Het nieuwe systeem stimuleert me om feedback te vragen aan alle collega’s waarmee ik samenwerk, dus niet alleen partners en senior advocaten, maar ook aan junior advocaten en ondersteunende collega’s. Tegelijkertijd draagt het bij aan onze cultuur waarin het geven van complimenten en het benoemen van kwaliteiten normaler wordt. En dat stimuleert.’


Veel natuurlijker

Ook collega Bas Keizers, procesadvocaat die zich bezighoudt met commerciële en ondernemingsrechtelijke geschillen, ziet voordelen. ‘Meteen na een zitting of na het lezen van een processtuk vertellen we elkaar wat we ervan vinden. Dat is veel natuurlijker dan tijdens het jaarlijkse vaste beoordelingsgesprek. De feedback die je krijgt, kun je dan heel direct in de praktijk toepassen.’ Pathways is inmiddels internationaal uitgerold en bij iedereen bekend. ‘Hierdoor staan collega’s er echt voor open en worden er veel meer bewuste feedbackmomenten ingelast’, denkt Keizers. Zo kreeg hij zelf na een zitting het compliment dat hij goed ‘ad hoc’ had gereageerd op vragen van de rechter. ‘Een mooie opsteker voor de volgende zaak.’


Open sfeer

Het jaarlijkse gesprek ís er nog steeds wel, maar daarin wordt nu veel meer vooruitgeblikt op doelen. Keizers: ‘Waar wil je als advocaat naartoe en hoe kan het kantoor je helpen bij je ontwikkeling? Dat werkt eigenlijk veel beter. Het is ook veel directer. De tussentijdse feedback heeft die jaarlijkse beoordeling vervangen. Want het is natuurlijk jammer als je ergens al een jaar aan het werk bent, en pas dan feedback krijgt. Uiteindelijk is iedereen gebaat bij een open sfeer en communicatie.’